Pierwszy pociąg wjechał na stację Łódź Fabryczna

Poinformował o tym rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Dodał, że na stacji trwa montaż urządzeń sterowania oraz instalacji odpowiedzialnych za sprawne funkcjonowanie i bezpieczeństwo tego, jednego z najnowocześniejszych obiektów kolejowych w Europie.

Przypomniał, że nowoczesny dworzec stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolej aglomeracyjną i komunikację miejską, dalekobieżną oraz prywatny transport samochodowy. Członek zarządu ds. inwestycji PKP PLK Marcin Mochocki zwrócił uwagę, że to jedno z największych zadań PKP PLK, a jednocześnie jeden z ponad setki projektów, realizowanych w największym od lat programie inwestycyjnym. Jak mówił spółka "weszła już w nową perspektywę, a projekty w sumie za 67 mld zł jeszcze bardziej zmienią polską kolej".

Wjazd na stację Łódź Fabryczna odbywa się prawie dwukilometrowym podziemnym tunelem prowadzącym od ul. Niciarnianej. Jak informuje inwestor tunel jest już gotowy w 90. procentach, trwają prace związane z przygotowaniem montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m.

Zwieńczeniem nowego dworca jest kopuła pokryta szkłem. Zakończyło się już szklenie trzech świetlików na kopule. Trwają prace przy montażu szklanej fasady i lunet dachowych. Hala główna stacji – 16 metrów pod ziemią – posiada już cztery perony. Obecnie trwają prace przy torach, montaż instalacji odwodnieniowej, wentylacyjnej i przeciwpożarowej.

Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec tego roku.

- To bardzo dobre wieści dla naszego miasta. Cieszymy się, że inwestycja weszła już w kluczowy moment. Pociągi to doskonały środek transportu między Łodzią, a Warszawą. Myślę, że komunikacja między dwoma miastami będzie magnesem dla rozwoju gospodarczego tej części Polski - mówi prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska.

Dworzec Łódź Fabryczna ma być jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie, kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Obiekt będzie miał trzy poziomy. Na pierwszym, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami czy obiektami komercyjnymi. Tutaj mieścić się będzie też wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking na niemal 1000 aut. Na drugim poziomie - 16,5 m pod ziemią - znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie "zero" będą główne wejścia do budynku dworca.

 

  • Pobierz PDF
  • Wyślij e-mailem
Skontaktuj się z nami

Kalendarz wydarzeń